مصاحبه سايت مسابقات شطرنج آزاد اندونزی با احسان قائم مقامی

پایگاه همدان شطرنج

شطرنج بی نهايت است !

استاد بزرگ احسان قائم مقامي که براي مدت زيادي است مرد شماره 1 شطرنج ايران مي باشد بخت شانزدهم مسابقات آزاد اندونزي 2012 مي باشد. اما سي و دومين بازيکن برتر قاره آسيا ( به نقل از تارنماي فيده) اعتقاد دارد که اين مسئله در چنين تورنمنت سختي ، اهميت زيادي ندارد.

در حال حاضر اين هوادار سرسخت فوتبال در بيست و نهمين سال زندگي خود مي باشد اما هدف او که براي 10 بار قهرمان ايران شده است اين است که درجه خود را با عملکردي مناسب در مسابقات آزاد اندونزي بهبود بخشد.

سوال: چطور شد که براي شرکت در اين مسابقات آمديد؟

قائم مقامي: اين دومين دوره اين مسابقات مي باشد و البته بطور چشمگيري در حال محبوب شدن است چون براي بار دوم مي باشد. من از حاميان مالي و برگزارکنندگان براي برگزاري اين تورنمنت تشکر مي کنم. ضمن اين که اعتبار بازيکنان اندونزي را بالا برده و جهت ارتقاء شطرنج در اندونزي نيز مفيد مي باشد.

سوال :‌از چنين مسابقاتي چه انتظاراتي داريد؟

قائم مقامي :‌ من در اين جا راحتم واميدوارم در سال بعد نيز مجدداً دعوت شوم.

سوال: ايران در حال حاضر برنامه بسيار خوبي براي توسعه شطرنج دارد . راز اين کار چيست ؟

قائم مقامي :‌ در ده سال گذشته ، شطرنج تا حد زيادي در ايران مورد استقبال واقع شده است. اکنون بسياري از خانواده ها فرزندان خود را تشويق به يادگيري و بازي شطرنج مي کنند. بعلاوه تورنمنت هاي سطح بالايي در ايران برگزار مي شود و به اين ترتيب بازيکنان مستعد زيادي ظهور مي کنند. آينده شطرنج ايران بسيار درخشان است و همچنين شطرنج در ايران تبديل به يکبازي خانوادگي شده است.

سوال: چرا شطرنج را انتخاب کرديد؟

قائم مقامي : در ابتدا من فوتبال بازي مي کردم . من کاپيتان تيم فوتبال تهران ، پايتخت ايران بودم و در پست مهاجم بازي  مي کردم.  پس از چند سال بازي فوتبال خواستم کار متفاوتي انجام دهم . بنابراين وقتي علاقمند به شطرنج شدم، به يکباره همه چيز تغيير کرد. من شطرنج را امتحان کردم و به آن علاقمند شدم . شطرنج بسيار جذاب بود و در آخر من عاشق آن شدم.

من زماني که شطرنج را شروع کردم  تنها 8 سال داشتم . اکنون 29 سال دارم و صادقانه بگويم که بزودي 30 ساله خواهم شد. بنابراين من 21 سال است که شطرنج بازي مي کنم و هرگزنيزخسته نشده ام. من شطرنج را دوست دارم چون گسترده و عميق است و هيچ چيزي بدون محاسبه صورت نمي گيرد. همه بازيکنان شطرنج مجبور به مطالعه هستند. و دوباره و دوباره . شطرنج نهايتي ندارد و مي توان آنرا براي سال ها بازي کرد.

سوال: شما را بعنوان يکي از بازيکنان برجسته آسيا مي شناسند. نظرتان در اين مورد چيست؟

قائم مقامي :بايد صادقانه بگويم که من از وقت خودم بخوبي استفاده نمي کنم. من مثل آن دسته از بازيکنان حرفه اي نيستم که عمر خود را وقف شطرنج مي کنند تا به هدف مشخصي برسند. من 8 سال قبل بهتر از حالا بودم. در طول 8 سال گذشته من گرفتاري هاي زيادي داشته ام . من در حال تحصيل ( در دانشگاه ) و کار بودم و رشد من تحت تاثير قرار گرفت. من وقت خود را بطور صد در صد به شطرنج اختصاص ندادم. با اين حال از دو ماه قبل دوباره تمرکز کاملم را به شطرنج معطوف کردم و انتظار دارم تا نتيجه آن را بزودي ببينم.

سوال: شما به چيزي مشغول بوديد که باعث شد از شطرنج فاصله بگبربد؟

قائم مقامي : من چندين مدرسه شطرنج را اداره مي کنم و همچنين درچند کسب و کار کوچک نيزمشغول بودم بطوري که تنها 30درصد وقتم را به شطرنج اختصاص مي دادم. اکنون قصد دارم تا 80 درصد زمانم را به شطرنج اختصاص دهم.

سوال: بازيکن مورد علاقه شما چه کسي است؟

قائم مقامي: با نگاهي به تاريخ شطرنج ،‌ من جداً به آناتولي کارپف،‌گري کاسپاروف،‌بابي فيشر و ويسواناتان آناند علاقمندم . در واقع من به کليه بزرگان شطرنج احترام مي گذارم چرا که همه آن ها از نوابغ هستند. اما نمي توانم اسامي آن ها را که بسيار زياد هم مي باشند ذکر کنم.

سوال: آيا به ورزش ديگري هم مي پردازيد؟

قائم مقامي: من هفته اي يک بارو يا حداقل ماهي يک بار فوتبال بازي مي کنم . اما اين کار بعضي وقت ها بسيار مشکل است چون من در خارج از کشور در تورنمنت هاي زيادي بازي مي کنم. البته معمولاً با دوستانم فوتبال بازي مي کنيم.

آيا طرفدار تيم فوتبال خاصي هستيد ؟

قائم مقامي : بارسلونا. من بدليل کمبود وقت ديگر قادر نيستم که ليگ فوتبال خودمان را تماشا کنم . اکنون فقط بازي هاي بارسا را مي بينم.

بازيکن فوتبال مورد علاقه شما کيست؟

قائم مقامي: ليونل مسي

سوال: اندونزي را چطور ديديد؟

قائم مقامي : من اندونزي را دوست دارم. قبلاً به جاکارتا آمده ام. سال قبل که مسابقات شهرهاي آسيا در همين جا برگزار شد.

 

منبع : سایت رسمی مسابقات شطرنج آزاد اندونزی وبه نقل از سایت شطرنج ایرانیان 


پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر